V základní škole v Želivě zpestřil výuku multikulturní vzdělávací projekt EDISON. Název v sobě obsahuje základní cíle Education Drive Internacionality Students Opportunity Network, jež jsou vizí projektu organizace AIESEC. Ta spojuje studenty odlišných kultur a národností a přispívá společnosti vzděláváním a rozvojem mladých lidí a příležitostmi v mezinárodním prostředí. Formou stáže zprostředkovává praxi zahraničním studentům a zajistí tak vzájemné poznání různých kultur a národů.

Naše škola hostila v týdnu od 23. září skupinu čtyř vysokoškolských studentů. Navštívili nás Roger z Hong Kongu, Lama z Jordánska, Mariam z Gruzie a Viktoria z Ukrajiny. Stážisté v hodinách angličtiny seznámili naše žáky se svou zemí, kulturou, tradicemi, historií i současnou politickou situací.

 

Viktoria prezentovala Ukrajinu jako svůj domov a zemi s krásnou přírodou. Představila žákům místní zvyky, etnické skupiny a seznámila je s historií a politickou situací a vysvětlila jim význam barev na státní vlajce. Žáci byli zvídaví a dotazovali se na vojenskou situaci na Krymu, kladli otázky osobního charakteru – jaká byla cesta, jaké je oblíbené jídlo, zda mluví česky, zda má přítele. Viktoria jim za otázky kreslila na ruce srdíčka. Společně si poslechli národní píseň, ukázku historické i moderní hudby a společně si zatancovali kozáčka. Žáci 7. třídy jí na oplátku pustili píseň „Trezor“ v podání Karla Gotta.

Roger zahájil svou prezentaci povídáním o Hong Kongu, které doplnil mapou, fotografiemi a záběry mrakodrapů. Vyprávěl o místním klimatu a jídle. Dětem pustil video s tradičním tančícím lvem a ukázku filmu s hercem Bruce Lee, který je mistrem bojových umění. Velký úspěch sklidil přepisováním českých jmen do japonštiny a zároveň si mohly vyzkoušet psaní japonských znaků. Zábavnou formou prezentoval svou zemi a kulturu i pro žáky 2. třídy, kdy nechal mezi dětmi kolovat modely japonských autobusů a podepisoval se dětem na ruce.

Lama představila sebe, svou rodinu a Jordánsko v prezentaci doplněné českými popisky. Seznámila žáky se současnou situací v její zemi, s historií, počasím a místní kuchyní. Vyprávěla o životě v hlavním městě a ukázala fotografie od Mrtvého a Rudého moře a skalního města Petry. S dětmi a paní učitelkou si společně zatančily na její oblíbenou píseň.

Mariam přiblížila Gruzii zajímavou prezentací. Na mapě předala žákům informace o regionech, populaci a jazycích, historii a současné situaci. Představila zemi jako hranici mezi Evropou a Asií, jako zemi spjatou s Kavkazem. Povídání o národních tradicích a zvycích doplnila fotografiemi národních krojů. Při diskuzi dostaly děti za položené otázky nálepky.

Během společných setkáních, při kterých panovala přátelská atmosféra, si žáci, učitelé a stážisté vyměnili spoustu zajímavých informací. Přínosem projektu bylo rozšíření všeobecného přehledu o rozdílech mezi národy a rozvoj jazykových dovedností. Angličtinu si v tomto týdny procvičili všichni žáci, kteří s postupem času ztráceli ostych a ptali se a mluvili. Za tuto mimořádnou příležitost se našim hostům odměnili dárky v upomínku na Želiv.

 

Následující týden se paní učitelky v hodinách angličtiny ještě vrátili s žáky 6. a 8. třídy k návštěvě jednotlivých stážistů. Zde jsou jejich reakce a vzpomínky na ně:

Lama – je přátelská a komunikativní – pamatují si, že má čtyři sestry – udělala na ně dojem svou prezentací o jordánské přírodě – nadchla je společným tancem

Mariam – je krásná, přátelská, perfektní – pamatují si, že chtěla navštívit Česko a že mluví pěti jazyky – líbilo se jim, že za položené otázky dostali nálepky

Roger – je velmi aktivní a rychlý, divoký, roztržitý, komunikativní, přátelský, má rád Japonsko – zaujaly je mrakodrapy v Hong Kongu a japonské animace

Viktoria – je krásná a milá, přátelská, chytrá, mluví rusky – v paměti jim utkvěla píseň „Hey sokoly“