Digitální inovace a udržitelnost ve vzdělávání                                                                                                                                                                    2024-1-CZ01-KA122-SCH-000241834

V loňském školním roce želivská škola podala žádost o financování zahraničních kurzů pro učitele. Byli jsme úspěšní, velká radost, žádost byla schválena. Našich pět učitelů se vydalo na sever, tentokrát do Finska. Vybrali jsme si dva různé kurzy: Environmentální výchova: Učením a jednáním pro lepší budoucnost a Úvod do finského vzdělávacího modelu. Jaké to tedy bylo? Přečtěme si pohledy dvou našich pedagogů. Očima Pavly Horákové Sikesové: S mou kolegyní jsme odjely o pár dní dříve. Nechtěly jsme si nechat ujít možnost poznat přírodu, lidi a jak se říká „nasát atmosféru“. Přiznáváme, že Finsko předčilo naše očekávání. Příroda opravdu nádherná – moře, jezera, lesy, sobi, všude čisto…lidí na naše poměry opravdu viditelně málo, až jsme si říkaly v některých městech: „Kde všichni jsou?“. Občas jsme potřebovaly poradit – Finové byli usměvaví, milí a ochotní. A s angličtinou neměl nikdo potíže. S tímto nadšením jsme přišly v Helsinkách na výuku. Výuka přinesla hned několik pozitivních věcí. Setkaly jsme se se skupinkami učitelů z různých evropských států (Francie, Itálie, Řecko, Německo, Chorvatsko a Maďarsko). Společně jsme pracovali v různých skupinkách a mluvili pouze anglicky. Někdy to bylo obtížné, ale rozšířilo nám to slovní zásobu, a i jsme se nasmáli. Zkušenosti „Jak to u nich chodí“ jsou také nenahraditelné. Občas je velmi povzbuzující zjištění, že naše školství je v některých aspektech srovnatelné s tím evropským. Různé státy se zaměřují na jiné věci a je skvělé dozvědět se o tom více. A teď veliký klad – výuka. Naše paní lektorka Mia Tortila byla naprosto úžasná. Výuka nás bavila, bez stresů a s velkým přínosem. Spousta věcí k tématu byla pro nás nová – prezentace, krátká videa a diskuse střídala skupinová práce. Pracovali jsme na tématech, která chceme ve svých školách změnit, a vzájemně jsme se inspirovali. Také nám vyhovovalo, že jsme nepoužívali pouze papír a tužku, ale chodili jsme ven – do okolí školy a třeba - prováděli průzkum odpadků. Naše odpadky od snídaně jsme pak používali k výrobě užitečných věcí (krmítko pro ptáky či hudební nástroje) a v neposlední řadě LEGO, které zaujme všechny generace. Stavěli jsme město v roce 2050. Paní lektorka nám ukázala i knihovnu Oodi – významné centrum pro moderní učení a inovace. Tato knihovna je z mnoha hledisek unikátní, můžete si zde samozřejmě půjčit knížky, ale také pronajmout nahrávací studio, kuchyňku, je zde možnost 3Dtisku, pronájmu šicího stroje a mnoho dalšího pro tvůrčí činnost. Prostory lze využít pro pracovní setkávání, můžete si zahrát mnoho společenských her nebo jen relaxovat. Skoro vše zdarma. Je to dárek finského parlamentu pro širokou veřejnost.Měli jsme možnost projít si Helsinky s průvodcem. Historické stavby jsou citlivě zasazené mezi moderní budovy, všude květiny, lavičky a parky. Přišly jsme na to, že bychom v Helsinkách dokázaly žít. Kdo studuje architekturu, měl by Finsko a samotné Helsinky určitě navštívit.Odjížděly jsme unavené, ale nadšené. Získaly jsme nové přátele, procvičily angličtinu a inspiraci k výuce environmentální výchovy.

     

Očima Jany Jarošové: Během kurzu jsme se seznámili s finským vzdělávacím systémem, který je mezinárodně uznáván pro svou inovativnost a důraz na celkový rozvoj žáků. Témata, jako STEAM vzdělávání, pozitivní výchova, multidisciplinární učení a plánování lekcí po finském způsobu, byla klíčovými body programu. V rámci kurzu jsme spolupracovali s učiteli z různých evropských zemí např.: z Německa, Itálie, Maďarska nebo Turecka, což mělo velký přínos pro naši komunikaci v angličtině. S kolegy z jiných zemí jsme sdíleli dobré nápady a to, co funguje na jejich školách.  

V rámci kurzu jsme také navštívili knihovnu Oodi, jak již zmínila má kolegyně. Byli jsme nadšení. 

Také jsme měli možnost exkurze s průvodcem na ostrov Seurasaari. Na ostrově se nachází skanzen pod širým nebem, kde je možné zhlédnout tradiční způsob života, starobylé domky, farmy nebo panská sídla za poslední čtyři století, které sem byly přemístěny z celého Finska.

V rámci kurzu jsme měli možnost poznat nejen finský model výuky, ale také finský způsob myšlení. Líbilo se nám pozitivní myšlení, tradiční saunování, celkový důraz na well-being v životě, toto se učí právě už na školách. Ve Finsku je velká důvěra ve školství, učitele a také v samotné děti. Fascinovala nás jejich podpora samostatnosti prvňáčků, kdy vybaveni žlutými kšiltovkami cestují sami již první den školy městskou hromadnou dopravou a učí se tím praktickému životu.

V nadcházejícím školním roce se zaměříme na aplikaci poznatků a výstupů z kurzu do naší výuky. Naším cílem je vytvářet také hodiny inspirované finským modelem, které podpoří rozvoj dovedností a kreativity našich žáků. Tyto dovednosti přicházejí právě při phenomenon-based learning, učení založeném na řešení problémů ze skutečného života a kladení důrazu nikoliv jen na výstup, ale hlavně na celý proces učení, který je provázen silnou vnitřní motivací.

Děkujeme ErasmusPlus za možnost zúčastnit se obou kurzů.